TE KOOP:
Tweedehands brug. In goede staat.

De Nederlandse bouwsector staat voor een grote uitdaging: in 2050 moeten alle bouwprojecten volledig circulair en energieneutraal zijn. De focus hierbij ligt op het hergebruik van grondstoffen en materialen. Ook wij werken mee aan oplossingen. Een voorbeeld: onze Bruggenbank!

Met de Bruggenbank krijgen bruggen een nieuwe bestemming. Tijdens de levensloop van een brug kan namelijk een situatie ontstaan waarin de brug niet meer volledig passend is op z’n huidige plek. Dit kan bijvoorbeeld komen door een veranderde functie of een toename in belasting. De brug is hierdoor toe aan vervanging; er moet een nieuwe brug komen die beter matcht met de nieuwe omstandigheden.

Op de kwaliteit van de ‘oude’ brug is echter vaak weinig aan te merken; die kan nog prima een ronde mee. En zo ontstond de Bruggenbank: een platform dat bruggen een tweede leven geeft, vanuit de circulaire gedachte.

Waarom een gebruikte brug?

Waarom zou je voor een tweedehands brug van de Bruggenbank kiezen, als je ook een nieuwe kunt bouwen die precies bij jouw wensen past? Om de volgende vier redenen bijvoorbeeld:

4-redenen-bruggenbank

Een digitaal platform

Op www.bruggenbank.nl vind je foto’s, functieomschrijvingen, materialen en afmetingen van alle beschikbare bruggen in Nederland. De Marktplaats voor bruggen zou je kunnen zeggen, waar aanbieders en afnemers elkaar vinden. Provincies, waterschappen, gemeenten, aannemers: ze kunnen er allemaal terecht met óf voor een tweedehands brug.

Wil een gemeente een bepaalde brug duurzaam vervangen? Dan biedt het aanbod van de Bruggenbank de gemeente de mogelijkheid om concrete invulling te geven aan die duurzaamheidsvisie. Staat er een potentiële match op de Bruggenbank, dan analyseert Royal HaskoningDHV op verzoek of en hoe de brug ingepast kan worden in de nieuwe situatie.

“De Bruggenbank is bewust een gratis platform. Toen we in 2017 startten met de realisatie van onze plannen, hebben we eerst een marktonderzoek uitgevoerd onder provincies, gemeenten, waterschappen en aannemers. Hoe zagen ze een platform als de Bruggenbank? Naar welke informatie en kennis waren ze op zoek? Welke service kon hen daarbij helpen? Het resultaat is een laagdrempelige, gratis site, gericht op de circulaire gedachte en zonder winstoogmerk.”

Jan Brouwer (Projectmanager Bruggen en Infrastructuur bij Royal HaskoningDHV)

De juiste match creëren

Voordat een brug herbestemd kan worden, zijn er vaak eerst reparaties nodig of moet een deel vervangen worden om te voldoen aan ISO-normen. Het startpunt van iedere herbestemming is dan ook kijken naar wat nog wél goed is aan een brug. Misschien voldoet de constructie niet meer aan de eisen voor zwaar vrachtverkeer, maar is de brug met simpele aanpassingen wel geschikt als fiets- of voetgangersbrug.

Een Groningse verhuizing in 2020

Eigenlijk zou de verouderde brug de ‘Fraamklap’ uit Middelstum gesloopt worden. De brug was te smal, was niet aardbevingsbestendig en had onvoldoende draagkracht voor het verkeer. Maar in plaats daarvan gaat de Fraamklap dit jaar richting Hoogezand, waar de brug met enkele aanpassingen wél nog even mee kan. De brug krijgt daar een vergelijkbare functie als op zijn oorspronkelijke plek.

De Fraamklap Bruggenbank

De ‘oude’ brug staat inmiddels in opslag bij de eigenaar: in Middelstum werd in 2019 de vervangende brug al verwelkomd. Een flinke onderneming, maar het lijkt alsof de brug nooit is weggeweest: de nieuwe klapbrug wordt gekenmerkt door een hoge bovenbouw, balans en contragewicht. Net zoals bij de oude. En dus blijft de Fraamklap – naar wens van de dorpelingen – een icoon voor de regio.

Steeds vaker herbestemmen

De Bruggenbank sluit aan bij de huidige tijdgeest en stimuleert de groeiende aandacht voor circulariteit. Door dat laatste groeit ook het aanbod van de Bruggenbank steeds verder uit. Enerzijds omdat steeds meer bruggen toe zijn aan vervanging en anderzijds omdat betrokken partijen steeds vaker kijken hoe ze zo’n vervanging circulair aan kunnen pakken. Dit laatste is ook zichtbaar in de toename van het aantal aanbestedingen waarbij via EMVI-criteria gescoord kan worden op circulariteit: een tweedehands brug doet het goed.

brug-bellefleur

In de krant: Fietsbrug ‘De Bellefleur’

Een Wageningse brug was toe aan vervanging & de gemeente Nijmegen zocht er net één. Dankzij de Bruggenbank vond het fietsbruggetje vlakbij de Wageningse Campus een nieuw thuis.

De Gelderlander schreef erover:
“De brug moest wijken, omdat hij te smal was geworden om dagelijks duizenden studenten op weg naar de campus of weer naar huis veilig te laten passeren. Datzelfde geldt voor de wandelaars die het bruggetje ook gebruikten en op sommige tijdstippen in de verdrukking kwamen.”

Het was tijd voor een nieuwe brug: breder en met een apart voetpad.

Een circulaire deal
Toen Wageningen de brug online plaatste, zag gemeente Nijmegen een kans: de Bellefleur bleek goed te passen binnen hun plannen voor drie nieuwe bruggen. Een mooie, duurzame oplossing: de gemeenten verlaagden samen de sloop- en stortkosten én verminderden de gezamenlijke CO2-uitstoot.

CO2-uitstoot verminderen

Een nieuwe brug produceren betekent een flinke CO2-footprint: 1 ton staal levert al snel 500 kg aan CO2-uitstoot op. Hergebruik zorgt – incl. opknapwerk & vervoer – altijd voor minder uitstoot.

Een extra stap om onze CO2-footprint verder te verkleinen is vooruitkijken. Door een brug al ruim vóór de vervanging aan te melden bij de Bruggenbank, hoeft de brug tussen vervanging en herplaatsing niet onnodig vervoerd en opgeslagen te worden.

Onverwachte herbestemming

Dankzij de Bruggenbank staan er eind 2020 zeker 5 bruggen op een nieuwe bestemming. Een vreemde eend in de bijt daartussen is de architectonische herbestemming van de voormalige fiets- en voetgangersbrug de Waaghoofdburg uit Leiden.

Met een lengte van bijna 18 meter en een opvallend stalen frame vormde de brug 27 jaar lang een iconisch bouwwerk in de stad. In 2015 verdween de brug uit het Leidse stadsbeeld om plaats te maken voor de S-vormige Catharinabrug. De Waaghoofdbrug stond hierna vijf jaar opgeslagen, wachtend op een geschikte, nieuwe locatie.

De Waaghoofdbrug Bruggenbank

Die nieuwe locatie wordt een wel heel bijzondere, weten we nu: het Radboud UMC in Nijmegen. De brug zal daar – na een stevige opknapbeurt – binnenshuis dienst doen als voetgangersbrug. Uniek én circulair: een 21ste eeuws statement!

bruggenbank-logo

Een brug te ver

De Bruggenbank zag het levenslicht al in de jaren ‘90. DHV – toen nog geen onderdeel van Royal HaskoningDHV – was de bedenker & initiator. Het plan: een marktplaats voor bruggen. Maar, waar we anno 2020 niet meer om circulariteit heen kunnen, was dat toen geen hot topic. De Bruggenbank was zijn tijd ver vooruit en dus gingen de plannen on hold. Zo’n 30 jaar later blies Royal HaskoningDHV samen met Oosterhof Holman en Machinefabriek Rusthoven uit Groningen de Bruggenbank nieuw leven in: nu is de tijd rijp om dit idee te realiseren.

Meer weten?
Kijk dan op www.bruggenbank.nl of stel je vragen aan Jan Brouwer: jan.brouwer@rhdhv.com

Meer lezen?

Start typing and press Enter to search